December 25, 2015

Please reload

RECENT POSTS

FOLLOW ME

  • Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

Noodsituatie

July 15, 2015

Het heeft even geduurd, maar nu eindelijk na ruim vijf jaar dagelijkse pranayama practice is het beheersen van mijn ademhaling gemakkelijker geworden. Door deze verworven competentie kan ik nu vrijwel direct ingrijpen wanneer zich een noodsituatie voordoet, zoals stress. 

Pranayama
Door direct al mijn aandacht naar de ademhaling te brengen en deze te verdiepen, voel ik na zo'n tien diepe buikademhalingen direct verschil optreden. Deze techniek is misschien wel de meest eenvoudige pranayamatechniek. Ook wel de yogic breath genoemd. 

Monkey mind
De reden van stress lijkt vanaf dan niet meer zo'n urgente reden. Mijn hoofd wordt rustiger. Mijn monkey mind ebt weg. Ik voel me weer meer welkom bij mezelf. De diepe inhalering van zuurstof zorgt voor tintelingen in de gespannen delen van mijn lichaam. Meestal voel ik de tintelingen het sterkst in mijn vingers en tenen. De gedoceerde en langgerekte uitademhaling daarintegen zorgt voor intense ontspanning van mijn zenuwstelsel. Verdere uitputting van mijn energiebron stopt.

Werk aan de winkel
Effectief handelen tijdens noodsituaties, zoals stress, volstaat niet met tien diep gecontroleerde ademhalingen. Vanaf zo ongeveer de tiende ademhaling voel ik meestal licht verschil optreden. Daarna is er nog meer werk aan de winkel. Als het om een lichte stresssituatie gaat helpt het de pranayama oefening een paar minuten aan te houden. Mijn geest wordt dan helderer. Het prioriteren van activiteiten volgt, waarna ik zeer geconcentreerd met een diepe en volledige buikademhaling aan de slag ga met prioriteit nummer 1. Het systematisch afwerken van de prioriteitenlijst, zorgt ervoor dat ik geen reden voor stress meer heb!

Asana
Als een paar minuten pranayama onvoldoende effect oplevert, dan kies ik de meest effectieve asana's erbij. Eerst voel ik tijdens de beheersing van de ademhaling waar nu de meeste spanning is in mijn lichaam. Da's soms al een hele klus, maar ook hierbij geldt: oefening baart kunst! Meestal voel ik veel spanning in de schouders en de nek, maar ook vaak genoeg in de heupen en de benen. De laatste weken zijn de asana's die de schouders openen mijn favoriet. In combinatie met een diepe rustgevende buikademhaling bieden deze asana's direct ontspanning. Ik houd de gekozen houdingen dan elk ruim vijf ademhalingen aan. Daarna voel ik me bevrijd en kan ik herboren verder!

Kort en vaak
Wat me opvalt is dat ik tegenwoordig relatief kort hoef bezig te zijn met het behandelen van een zogenaamde noodsituatie. Dit was in het verleden wel anders. Toen had ik tenminste een yoga practice van anderhalf uur nodig om me weer goed en normaal te voelen. Nu zorg ik dat ik veel sneller ingrijp. Daardoor volstaat al een aantal korte pranayama oefeningen en asana's verspreid over de dag. 

Al blijf ik ook aanhangster van de langere yogapractices. Deze geven me verdieping, lenigheid, kracht én helpen mijn zelfkennis te vergroten.

Namaste
Kamasc

 

 

 

 

 

Please reload

  • Facebook - Grey Circle
  • Instagram - Grey Circle

© 2017 Kamasc Yoga. All Rights Reserved.

This site is not a part of the Facebook website or Facebook Inc. Additionally, This site is NOT endorsed by Facebook in any way. FACEBOOK is a trademark of FACEBOOK, Inc.