leef een stressvrij leven met 

Kamasc's No Stress Formule

email 3 - Tips & Tricks
(TRAINING) 

Je lichaam is gemaakt om te bewegen. Bewegen is essentieel. Het zorgt voor heling...

INSIGHTS


Dit keer gaan we het hebben over de invloed van bewegen op je stresslevels. Voordat we het daarover hebben is het handig om iets meer te weten over wat stress met je lichaam doet. We gaan hier nu niet in op alle lichamelijke gevolgen van stress. Ik noem enkel een paar opvallende en belangrijke lichamelijk functies die erg te lijden hebben als je veel gestresst bent.

Amygdala 

In ons dagelijks leven zijn we er ons niet zo bewust van, maar in ons brein bevinden zich allemaal verschillende onderdelen met ieder een eigen samenhangende functie en werking. Een van die onderdelen is de amygdala. Zie op het plaatje waar deze zich bevindt in je hersenen (de twee rode onderdelen). De amygdala is verantwoordelijk voor jouw emoties. Hoe heftig jij jouw emoties ervaart wordt door de amygdala aangestuurd en bepaald. 

Als je heel goed voor je amygdala zorgt, dan blijft ze rustig en trekt ze weinig aandacht. Dit uit zich in meer emotionele stabiliteit dan wanneer je niet zo goed voor je amygdala hebt gezorgd. Hoe je goed voor je amygdala kunt zorgen gaan we zo iets verder op in. 

 

Als je niet zo goed voor je amygdala zorgt, dan is deze een stuk dominanter en minder stabiel. Wat zich uit in heftigere emoties. Dit geldt voor alle emoties: angst, blijdschap, boosheid, verdriet etc. Gerelateerd aan stressvolle situaties zul je dan voornamelijk merken dat alles zwaarder en moeilijker wordt. Je bent sneller boos, geïrriteerd, angstig en voelt minder gevoelens van vertrouwen in jezelf, de mensen om je heen en de gehele situatie waarin je je bevindt.
 

Wil je nog wat meer basisinfo over de amygdala? Bekijk dan dit filmpje.

Een zogenaamd gestressde amygdala = extra intens in o.a angst-emoties. 

Prefrontale cortex
Deze bevindt zich in het voorste gedeelte van je brein en houdt zich o.a. bezig met plannen, besluitvorming, het uiten van sociaal gedrag en het ordenen van je gedachten en acties. Ze helpt je helder te denken en beslissingen te nemen. En door de prefrontale cortex wordt ook jouw motivatie om dingen te doen en uit te voeren aangestuurd.

Met een prefrontale cortex waar goed voor is gezorgd kun je o.a. werk verzetten, voel jij je in je kracht staan, ben je gemotiveerd, is alles overzichtelijk en kun je goed keuzes maken. 

Ervaar je veel stress, dan heeft jouw prefrontale cortex de grootste moeite om goed haar werk te doen. Je kunt je niet goed focussen, je hebt minder helderheid van denken. Alles wordt zwaarder en moeilijker voor je om te doen.

Met een zogenaamd gestressde prefrontale cortex kun je minder helder denken. Werk verzetten is lastiger en beslissingen nemen ook. Alles wordt zwaarder en minder makkelijk om te doen.

Spieren
Spieren kunnen alleen gezond zijn als ze zowel op kracht worden gebracht alsook worden gestretcht.​ 
Dit is voor lang niet iedereen een vanzelfsprekend gegeven! Belangrijk voor je om te weten is dat ik het nu alleen heb over de skeletspieren, dit zijn de dwarsgestreepte spieren die we bewust kunnen aansturen. We gaan het nu niet hebben over de gladde spieren die zich in je inwendige organen bevinden.

Denk eens aan mensen die alleen krachtraining doen in de sportschool. Hoe mooi gedefinieerd die spieren er ook uitzien, het is de vraag of ze ook werkelijk gezond zijn. Gezonde spieren heb je nodig voor je algehele gezondheid. Alles in je lichaam hangt met elkaar samen. Als een onderdeel niet goed functioneert, dan heeft dit bijna altijd ook invloed op andere onderdelen in je lichaam. 

 

Spieren en stress

Als je veel last hebt van stress dan ga je vaak onbewust je spieren aanspannen. Denk maar aan de pijn in je nek of de hoofdpijn die je kunt ervaren tijdens te gespannen te lang achter je computer gezeten te hebben, of te lang in een gespannen situatie doorgebracht te hebben. Stress-hoofdpijn komt veelal door aangespannen spieren in je nek- en schoudergebied. 

 

In een spier die continu op spanning is kan het bloed niet goed doorstromen en afvalstoffen kunnen niet goed worden afgevoerd. Bij langdurige spanning is er dus sprake van een slechte doorbloeding op een of meerdere plekken in je lichaam.


Te veel spanning in de spieren = ongezond voor de spieren en zorgt ook voor beperking in je bewegingsvrijheid.


Ok, nu weten we van een aantal belangrijke functies in ons lichaam hoe ze te lijden hebben als we veel stress ervaren. Laten we nu bekijken welke invloed bewegen heeft op ons stressniveau en daarmee ook op de hierboven besproken lichaamsfuncties.
 

Waardoor stress minder wordt als je beweegt. Een aantal verklaringen:
 

  • Endorfine aanmaken
    Je lichaam maakt endorfine aan als je beweegt. Dit is een chemisch stofje (neurotransmitter) die signalen afgeeft aan je hersenen die stress bestrijdt. Daardoor denk je stukken positiever en voel je je veel fijner en vrolijker. Endorfine onderdrukt ook pijngevoelens. 

 

  • Spierontspanning
    Door spieren te stretchen ben je bewust bezig de verkramping die in de spieren ontstaat bij stress weg te nemen. Ook door de spieren uit te dagen (op de juiste manier op spanning te brengen) kunnen deze na afloop juist beter ontspannen! Een spier kan het best en naar behoren functioneren als het zowel gestretcht als op spanning wordt gebracht.

     

  • Amygdala en prefrontale cortex 
    Bij een goede dagelijkse beweging werken je amygdala en prefrontale cortex velen malen beter! De kwaliteit 
    van je slaap verbetert ook aanzienlijk door dagelijks goed te bewegen. Als je goed uitgeslapen bent, raak je minder snel gestresst. Jouw amygdala en prefrontale cortex functioneren daardoor ook velen malen beter, want ze voelen zich fit en uitgeslapen :-) De amygdala is als het ware 'rustiger'. Je bent dan emotioneel veel stabieler. De prefrontale cortex is lekker uitgerust en kan daardoor ook heel scherp blijven. Je bent goed in het uitvoeren van je taken, je bent meer gemotiveerd om alles te doen wat je moet doen, je kunt goed beslissingen nemen, etc. Mooie bijkomstigheid is dat je met een goedwerkende amygdala en prefrontale cortex ook veel beter meer stressprikkels kunt handelen. 

    * Slaap is ook een heel grote speler als het gaat om stress. Hier gaan we in de volgende Tip & Tricks email op in!

  • Verbetert de doorbloeding
    Hierdoor dus meer zuurstoftransport naar elke cel in je lichaam. Dit zorgt voor gezondere spieren en minder spanning in je spieren en een meer ontspannen zenuwstelsel.

     

  • Je zelfvertrouwen vergroot
    Als je veel beweegt, is je lichaam in vorm, heb je een betere conditie en stroomt er energie door je lichaam. Je voelt je hierdoor goed. Als je je goed voelt is je zelfvertrouwen groter. Als je zelfvertrouwen groter is, is er minder ruimte voor onzekere gevoelens of je iets wel/niet kunt of op tijd af gaat krijgen. Je voelt minder angst waardoor je ook die moeilijke situaties makkelijker aandurft. Denk aan bijvoorbeeld moeilijke confrontaties met mensen. Jouw stresslevels zijn lager als je meer zelfverzekerd bent.
     

  • Je gaat meer in het nu leven
    Als je in beweging bent (sport, yoga, hardlopen, etc.) dan vergt dat al je aandacht. Hierdoor ben je in het ‘nu’. Je denkt niet aan gisteren of aan morgen. Je ervaart op deze momenten minder of geen stress. 



Nederlands hoogleraraar neuropsychologie Erik Scherder...
...heeft een heel toepasselijk kort YouTube filmpje over bewegen (in dit geval lopen) en de invloed op ons brein, prefrontale cortex, stresslevels, etc. 

PRACTICE (download)
 

Beweeg! Jouw lichaam is gemaakt om te bewegen. Als je niet beweegt word je ziek. Bewegen helpt jouw lichaam en geest sneller te genezen en gezond te houden. Ook stress is een ziekte-symptoom. Beweeg om je spieren te ontspannen, doorbloeding te verbeteren, je slaapkwaliteit te verbeteren, voedingsstoffen beter op te kunnen nemen, lichaamsfuncties beter te laten functioneren. 

Al zin om in beweging te komen? Ga direct aan de slag met de Practice!


Tip: download de Practice en print'm uit. Het bevat ook jouw journal!

Resultaten

Ik heb de Practices (oefeningen) super praktisch voor jou (en mijzelf) gemaakt. Daar houd ik namelijk van: concreet en uitvoerbaar. Wist je dat je met deze Tips & Tricks emailreeks echt al merkbare stappen kunt maken in het langdurig verlagen van jouw stressniveau? Mits je de Practices behorende bij deze mails natuurlijk serieus en volledig uitvoert.

Geef de Practices uit deze emailreeks een hoge prioriteit op je dagelijkse to do's. Weet dat elk begin van jezelf een nieuwe gewoonte aanleren energie en aandacht kost. Maar uiteindelijk gaat het je tweede natuur worden en denk je er niet eens meer over na. En kost het je dus ook geen moeite meer! Heel veel plezier en succes!

Als je écht wil, kan ook jij stressvrij leven!

Love, 

Uit onderzoek is gebleken dat...
 

...yoga het functioneren van getraumatiseerde personen kan verbeteren door hen te helpen fysieke en zintuiglijke ervaringen te verdragen die verband hebben met angst en hulpeloosheid en om de emotionele bewustwording te vergroten en de tolerantie te beïnvloeden.
 

Bron: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25004196

LEES MEER OVER MIJ EN HOE DE NO STRESS FORMULE TOT STAND IS GEKOMEN.

Kamasc.JPG
  • Facebook - Grey Circle
  • Instagram - Grey Circle

© 2017 Kamasc Yoga. All Rights Reserved.

This site is not a part of the Facebook website or Facebook Inc. Additionally, This site is NOT endorsed by Facebook in any way. FACEBOOK is a trademark of FACEBOOK, Inc.